Lär dig karaktärsdesign och teckna berättelser via t ex Skapande Skola

En teckningsmetod som hjälper dig

På workshopen visar jag enkla metoder för hur du kan bygga upp en figur som hjälper dig att rita den igen och igen likadant. Om du har en bra medtod när du ritar beror det inte på tur att det blir som du vill.

Vad gör en karaktär relaterbar

Att kunna relatera till karaktärer i en berättelse är väldigt viktigt för att vi ska kunna leva oss in i berättelsen. Vi diskuterar vad som gör att vi kan relatera och vad som är viktigt och inte viktigt. Vad gör en figur sympatisk och vad gör den obehaglig eller farlig? Det är också viktigt för berättelsen att bilderna inte bara är dekoration utan blir lika betydelsebärande som texten. För många barn är bilderna ingången till att bli intresserade av berättande och i förlängningen intresserade av att läsa.


Att blåsa liv i sin figur

När du har ritat en karaktär som du är nöjd med är nästa utmaning att få den att agera och bidra till berättelsen. Vi går igenom olika metoder som hjälper dig att vända och vrida på din figur och få den att röra sig. Vad är det som gör att något ser ut att t ex gå, springa, hoppa eller flyga?

Syftet med en workshop i karaktärsdesign

Jag vill förmedla insikten om att det finns en metod bakom tecknandet. Att skapa bilder handlar om att kommunicera lika mycket som vi gör när vi skriver. Bild är som ett obegränsat språk som går att använda till vilket ämne som helst. Målsättningen med workshopen är också att ge ordinarie pedagoger ytterligare ett användbart verktyg i sitt dagliga arbete med eleverna. Att avsluta ett arbetsområde med en sammanfattning med betydelsebärande bilder befäster kunskapen och gör den tydlig.

Så här brukar det gå till

Jag brukar dela upp workshopen i två delar där jag först pratar om hur en tecknad figur fungerar och varför. Vi pratar om figurkonstruktion och jag visar hur man kan teckna vilka figurer som helst med några enkla knep. Eleverna/deltagarna får sedan skapa minst två figurer var medan jag går runt och hjälper till och stöttar i processen. Under det andra passet pratar jag om rörelse och perspektiv. Här går vi igenom vad som gör att känslan av olika sorters rörelse uppstår. Eleverna/deltagarna får vända och vrida på figurerna de skapat under första passet. Jag avslutar alltid med att sammanfatta vad vi gjort och eleverna/deltagarna får själva berätta vad de lärt sig.

Ett vanligt klassrum funkar bra

Ett normalt klassrum/mötesrum med en whiteboard är bra.

Nästan inga materialbehov

Vanliga A4 kopieringspapper fungerar utmärkt, gärna mycket papper.
Blyertspennor, sudd och någon form av färgpennor är roligt.
Svarta tuschpennor så att det räcker till alla.

Klicka här om du vill se exempel på Joakims bokillustrationer!

Klicka här om du vill läsa om min workshop i serieteckning

Välkommen att boka din workshop här!